横山操は新潟県に生まれ、若くして才能を発揮しますが、戦争とシベリア抑留で20代の10年間を失いました。復員後はその時間を取り戻すかのように、53年の生涯のなかで、黒色を基調に豪放な筆致と大胆な構図による大作を次々と発表し、富士の連作や水墨画にも新境地を開きました。本作は、初めての個展に出品されたもので、縦2.3m、横6.3mに及ぶ大画面に、川辺に密集する家屋とその水面への反映が描かれています。当時、その型破りでダイナミックな表現にこんなものは日本画ではないと批判もあったものの、次世代の若者たちには熱狂的な支持を得ました。若き日の情熱が溢れた、横山の代表作です。
Misao Yokoyama:
A River of Resilience
Misao Yokoyama's artistic journey, born in Niigata Prefecture, was marked by a profound
resilience in the face of wartime adversity and internment in Siberia during his entire twenties.
Emerging from this tumultuous period, Yokoyama embarked on a prolific artistic career that
spanned 53 years.
Yokoyama's legacy is characterized by a bold departure from convention, exemplified in his
large-scale works distinguished by audacious brushstrokes, unconventional compositions, and a
striking use of black as the primary color palette. Among his groundbreaking series are the iconic
Fuji depictions and explorations in ink painting.
At the heart of Yokoyama's oeuvre lies the monumental masterpiece, River. This towering canvas,
measuring 2.3 meters in height and 6.3 meters in width, depicts riverside dwellings and their
reflections with a dynamic energy that defied traditional norms of Japanese painting. Initially met
with skepticism for its departure from convention, the work garnered fervent support from a
younger generation drawn to its innovative spirit and raw vitality.
Today, River stands as a testament to Yokoyama's youthful passion and resilience—an enduring
symbol of artistic triumph over adversity. Within its vast expanse, echoes of Yokoyama's
indomitable spirit resound, encapsulating a life shaped by hardship yet imbued with the
transcendent power of artistic expression.
横山操 川
横山操出生于新潟县。虽然他年轻时就已经展露出绘画才能,但是因为被征兵、以及作为战俘在西伯利亚服役,他从20岁到30岁的十年时间全部荒废了。复员后,仿佛为了弥补这十年的空缺一般,横山操在他53年的人生中不断创作出黑色基调、以豪放的笔法、大胆的构图创作的大作,以富士山为主题的系列作品和水墨画也达到了新的境界。本作品在他首次个展中展出,在长6.3米、宽2.3米的巨大画面中描绘了河边密集排列的房屋及其映在水中的倒影。他的画打破常规、充满力度,虽然有人批评他“这种东西根本不是日本画”,但在当时的年轻人之中却获得了狂热的支持。观画者从横山操的这幅代表作中能深切体会到初升太阳般的激情。
橫山操 川
橫山操出生於新潟縣,年輕時就展現出傑出的才華,但在他20多歲時,因戰爭和西伯利亞拘留而失去了寶貴的10年。復員後,仿佛是為了彌補那段失去的時間,他在53年的生涯中,以黑色為基調,連續發表了一系列筆觸豪放、構圖大膽的大作,開創了富士系列作品和水墨畫的新境界。這件作品是在首次個展上展出的作品,畫面尺寸高達2.3公尺、寬達6.3公尺,描繪了密集的河邊房屋及其在水面的倒影。當時,儘管有人批評這種不拘一格又動感十足的表現形式不是日本畫,但卻得到了年輕一代人的熱烈支持。這是充滿青春激情的橫山的代表作。