狩野芳崖《伏龍羅漢図》

明治18年(1885) 紙本著色 一幅




English 中国語(簡) 中国語(繁)

幕末から明治初頭の近代日本画黎明期に活躍した狩野芳崖は、立体感や遠近感が乏しかった当時の日本画表現に、西洋の写実性と東洋の精神性を融合させて 全く新しい日本画を生み出しました。本図は、明治18年第一回鑑画会で三等賞となった作品で、アメリカ人教師フェノロサの理論と芳崖の独創性が融合した近代 日本画の始まりを告げる記念碑となる作品です。長く外国にありましたが、大正9年の芳崖遺墨展出品のため日本に里帰りし、その後70年以上所在不明でしたが、平成6年に県立美術館へ寄贈され、幻の名画の発見と話題になりました。


ナレーション音読さん

English

Hogai Kano "Fukuryu Arhat":
A Fusion of Eastern Spirituality and Western Realism


Hogai Kano’s Fukuryu Rakanzu, known as Arhat with Dragon, encapsulates the transformative era at the cusp of modern Japanese painting. Active during the transition from the twilight of the Edo period to the dawn of the Meiji period, Hogai adeptly navigated tradition and innovation.

In this masterwork, Hogai transcends conventional paradigms, departing from two-dimensionality and exploring perspective. He fused Western realism with Eastern spirituality, crafting a new aesthetic language that resonated with the zeitgeist. Notably, it claimed the third prize at the 1888 inaugural Kangakai art exhibition, laying the foundation for modern Japanese painting.

Encountering American art historian Earnest Fenollosa's theories proved pivotal for Hogai, igniting a creative spark while retaining his originality. The narrative surrounding this work is as captivating as its artistic merits. After being abroad since 1919, it resurfaced in Japan in 1994 when it was donated to Fukui Fine Arts Museum, sparking fervent discussions among art connoisseurs.




中国語(簡)

狩野芳崖 降龙罗汉图


狩野芳崖是活跃于日本幕末时期到明治初年,即近代日本画萌芽时期的画家。当时传统日本画技法上缺少立体感及透视感,狩野芳崖将西方绘画的写实性与东方绘画的写意性相结合,创造了全新的日本画风格。本作品于明治十八年(1886年)第一届鉴画会上获得三等奖。它结合了美国教师芬诺洛萨的理论与狩野芳崖的独创性,是宣告近代日本画诞生的具有里程碑意义的作品。本作品曾长年流落于海外,于大正九年(1920年)回归故乡日本以参加狩野芳崖遗墨展,此后超过70年的时间里下落不明,直至平成六年(1994年)由藏家捐赠给本馆,传说中的名画再现人间吸引了世人的关注。




中国語(繁)

狩野芳崖 伏龍羅漢圖


狩野芳崖是活躍於從幕府末期到明治初期的近代日本畫家,他針對當時缺乏立體感和遠近感的日本畫表現,將西方寫實性和東方精神性相結合,創造出了全新的日本畫風格。此畫是明治18年(1885)第一屆鑑畫會的三等獎獲獎作品,融合了美國教師費諾羅薩的理論和芳崖的獨創性,標誌著近代日本畫的開端。此畫長久遺留海外,因大正9年(1920)的芳崖遺墨展而回歸日本,之後70多年下落不明,平成6年(1994)被捐贈給縣立美術館,成為名噪一時的傳奇名畫。




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